Wat kun je doen tegen blaren?

Fysiotherapeut Luc Schout vertelt Marit hoe je het beste blaren kunt voorkomen

vrijdag, 1 juni 2018, 15:34

De zon schijnt en de lente knispert in de lucht. Na de koude wintermaanden is dit het jaargetijde waar bijna elke loper naar uitkijkt.

Nu het lekker weer is, zul je veel kilometers maken in de warmte. Dat is aangenaam, maar brengt ook een paar risico’s met zich mee. Blaren bijvoorbeeld. Door de warmte zetten je voeten tijdens het hardlopen extra uit. De druk en wrijving op de huid van je voeten neemt toe, waardoor er blaren kunnen ontstaan.

Een blaar is een overreactie van het lichaam tegen constante wrijving of druk op een bepaalde plek. Door het schuren van de opperhuid komt die los van de onderliggende huidlagen. Blaren zijn vervelend, maar hoeven je loopplannen niet in de war te sturen. Door ze af te plakken met een Hansaplast Blaarpleister kun je weer verder. Een gewone pleister (of tape) beschermt onvoldoende tegen de wrijving.

In een blaarpleister zit gel die het wondvocht opneemt en zo een beschermend kussentje vormt. Dat verlicht meteen de druk en dus ook de pijn. Laat de blaarpleister zitten tot deze vanzelf loslaat, ook al duurt dat enkele dagen. Trek ‘m dus niet los want dan heb je kans de blaar open te trekken.

Als je vaker last hebt van blaren, kun je op gevoelige plekken preventief een blarenpleister plakken. Zo kun je gewoon blijven lopen. En blijven genieten van het warme weer.